pod patronatem










BIENNALE SZTUKI MEDIÓW:
WRO 09
»
FESTIWAL TRANSVIZUALIA 009 »
NOWY PIKTOGRAM »
KORPORACJA H!ART »
MIESIĄC FOTOGRAFII W KRAKOWIE »
TANK TV »
ELECTRONIC ARTS INTERMIX »
UBU // BAZA AWANGARDY »

1111

11 nr12



panoptikum pierwsze

» KINO NA GRANICY
» GDANSK DOCFILM FESTIVAL
» ROZSTAJE EUROPY
» PLANETE DOC REVIEW 2009
» KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY
» AFRYKAMERA
» FESTIWAL FILMÓW KULTOWYCH
» UBU // BAZA AWANGARDY
» OKFA

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash










Piotr Kurpiewski : KINO I CAŁA RESZTA
8. MFF „Era Nowe Horyzonty” Wrocław

Bardzo ciekawą propozycją były tureckie Trzy małpy w reżyserii Nuri Bilge Ceylana. Podobnie jak Delta, film przedstawiał kameralną historię o rodzinie, w której jedno wydarzenie dezintegruje poukładane życie. Kamera z pietyzmem koncentrowała się na bohaterach, pokazując emocje i wewnętrzne napięcie. Każdy niemal kadr filmu był tak przemyślany, by uchwycić przejmujący ból bliskich sobie osób, które straciły zdolność wzajemnej komunikacji.
Ceylan odwołuje się w swym obrazie do japońskiego symbolu „ trzech mądrych małp”, z których jedna nie widzi zła, druga nie słyszy złych podszeptów, a trzecia nie mówi o złych rzeczach. W taki właśnie sposób zachowują się bohaterowie filmu — każdy z nich odzwierciedla jedną z małp. To w jaki sposób odnoszą się do siebie członkowie rodziny powoduje, że nie są w stanie się porozumieć. Miotają się jak w śmiertelnej gorączce. Niezwykła jest warstwa wizualna filmu Ceylana. Dzięki długim ujęciom możemy obserwować narastające emocje bohaterów, a poszczególne kadry są tak przemyślane, by z pozornie ascetycznego obrazu wydobyć niesamowitą głębię.

więcej>>

Bartosz Filip PRÓBA FORMOWANIA CHAOSU. IN MEMORIAM: JERZY KAWALEROWICZ

Swego czasu Tadeusz Konwicki tak charakteryzował styl pracy reżyserskiej Jerzego Kawalerowicza:
„Przyjeżdżam kiedyś do Łodzi jako urzędnik filmowy, w czasie, kiedy Jurek kręci Faraona. Jestem ciekaw, jak mu idzie, więc wchodzę do hali. Stoi tam tłum kapłanów […]. Jurek mówi: poproszę metr do przodu. Chwilę popatrzyłem, ale musiałem iść coś załatwiać. Wracam po dobrych paru godzinach – w tym samym miejscu stoi ten sam tłum […] a Jurek mówi: poproszę dwa metry do tyłu. Taka postawa jest zabawna, choć – doprowadzona do karykatury – może być szkodliwa. Ale nie w przypadku Jurka. Jego perfekcjonizm daje gwarancje doskonałości.”

więcej>>

archiwum:
WKRÓTCE OSKARY 2007 >>
FESTIWAL POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH 2006 >>
Natalia Pamuła - Czyż każda namiętność nie ma swojej barwy? >>
POKOLOROWANA CASABLANCA >>
OSCAR I ELLEN >>

>>powrót do strony głównej

 
web: www.grupa3m.pl