pod patronatem










BIENNALE SZTUKI MEDIÓW:
WRO 09
»
FESTIWAL TRANSVIZUALIA 009 »
NOWY PIKTOGRAM »
KORPORACJA H!ART »
MIESIĄC FOTOGRAFII W KRAKOWIE »
TANK TV »
ELECTRONIC ARTS INTERMIX »
UBU // BAZA AWANGARDY »

1111

11 nr12



panoptikum pierwsze

» KINO NA GRANICY
» GDANSK DOCFILM FESTIVAL
» ROZSTAJE EUROPY
» PLANETE DOC REVIEW 2009
» KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY
» AFRYKAMERA
» FESTIWAL FILMÓW KULTOWYCH
» UBU // BAZA AWANGARDY
» OKFA

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash










Promocja najnowszego numeru Panoptikum - 7 marca 2008 (piątek) - Instytut Sztuki Wyspa

Panoptikum - Kino i sztuka zaangażowane społecznie
18.00 Projekcja filmu: Extreme Private Eros 1974 reż. Kazuo Hara (98')
20.00 Panel dyskusyjny - Panoptikum - Kino i sztuka zaangażowane społecznie
Uczestnicy: redakcja Panoptikum, Jan Sowa (korporacja ha!art), Mirosław Przylipiak (filmoznawca)
Moderator: Przemek Gulda (Gazeta Wyborcza)
Tego wieczoru numer najnowszy oraz numery archiwalne Panoptikum będą sprzedawane w cenach promocyjnych.

Organizatorzy: Akademickie Centrum Kultury UG "Alternator"
Instytut Sztuki Wyspa
Gdańsk DocFilm Festival
DKF "Miłość blondynki"
Miejsce: Instytut Sztuki Wyspa - Gdańsk, ul. Doki 1/145 B
(wejście przez bramę nr 1 - tzw. historyczną)
Wstęp wolny (rezerwacja pod adresem: info@panoptikum.pl)

więcej>>

Ukazał się nowy numer Panoptikum - kino i sztuka zaangażowane społecznie.

W numerze poświęconym próbie zdefiniowania zaangażowania w sztuce i filmie koncentrujemy się przede wszystkim na ewentualnych społecznych funkcjach sztuki, nowych formach dokumentalizmu i nowej definicji dokumentu. Chcemy raz jeszcze prześledzić dyskutowane żywo w ostatnich latach zagadnienia obiektywności i rejestracji versus subiektywności i kreacji w dokumencie; rezygnacji z dążenia do obiektywizmu, z indeksacyjnej funkcji (odzwierciedlania rzeczywistości), na rzecz otwarcie ideologicznych manifestów: czy jest to przejściowa moda, znak czasów czy może powrót do – wydawałoby się – zamkniętych w modernizmie utopii. Interesują nas poznawcze aspekty obrazu jako narzędzia refleksji realizowane na przykład w idei eseju wizualnego. Ważne wydają nam się zagadnienia retoryki, perswazji i propagandy oraz traktowania wytworów kultury audiowizualnej jako formy komunikacji społecznej. Celem numeru jest także próba reinterpretacji/rewizji historii kultury, historii poszczególnych mediów artystycznych, a także tez/wizji na temat historii kultury zawartych w samych wytworach kultury audiowizualnej (reprezentacja historii). Pytamy o kanon kultury (kanon czy kanony?) oraz o kryteria kanoniczności. W zgromadzonych tu tekstach znajdują swoją reprezentację aktualne problemy społeczne/polityczne/etniczne zarówno te poruszane poprzez, jak i wywoływane przez wytwory kultury audiowizualnej.

Po raz pierwszy na łamach Panoptikum i po raz pierwszy w języku polskim publikujemy Irit Rogoff. Znajdziecie u nas też Jacquesa Ranciere'a i Guy Deborda. Poza nimi dużo świetnych artykułów autorów rodzimych.


Wydawca Panoptikum: Akademickie Centrum Kultury Uniwersytetu Gdańskiego "Alternator"
Stowarzyszenie A KuKu Sztuka

Projekt współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej

PANOPTIKUM nr 7 (14) 2008 chwilowo dostępny jest wyłącznie w sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym. Kontakt: dystryb@panoptikum.pl
 

więcej>>

Panoptikum (nr 6(13) 2007) Amalgamat kampowy, dostępny w sprzedaży w salonach Empik na terenie całej Polski. Tym razem zajęliśmy się kampem.
Czym jest to słowo-znak? Definicję trudno oddzielić od planu historycznego. Po raz pierwszy kamp pojawił się w brytyjskim słowniku z 1909 analizującym późnowiktoriański slang, gdzie znaczył tyle, co czyny i gesty wykonywane z pewną emfazą właściwe nade wszystko osobom o wyjątkowo kiepskiej reputacji. Ale najsłynniejsza, kanoniczna publikacja związana z tematyką kampu to oczywiście ,,Notatki o kampie" Susan Sontag z 1964, które w Polsce po raz pierwszy zostały opublikowane na łamach Literatury na Świecie w 1979 roku, do której niemal każdy z naszych autorów się odwołuje.

więcej>>

NR 5 (12) 2006
NOWOHORYZONTOWE OLŚNIENIA

Nowohoryzontowe olśnienia - to piąty rozdział naszej podróży, którą odbywamy z powiększającym się gronem czytelników. Numer, jak zwykle, na wskroś różnorodny, polifoniczny, fragmentami może połamany. Chciałyśmy przede wszystkim utrwalić w nim zjawiska festiwalowe związane z MFF Era Nowe Horyzonty, z natury efemeryczne - taka była generalna idea. Nieopisana przestrzeń nowohoryzontowego festiwalu już w pierwszym, reaktywowanym numerze zaowocowała osobnym rozdziałem. Trafiły do niego wówczas pofestiwalowe impresje na temat Aleksandra Sokurova i Ulricha Siedla. Dzisiejsza mapa nowohoryzontowych nazwisk też nie jest kompletna. Miejsca puste potencjalny proces pracy analitycznej pozwalają zobaczyć w perspektywie dzieła otwartego. Wciąż są przed nami jakieś nie zapisane rejony kina nowych autorów, kina gatunków. Nostalgia za tymi trochę starszymi mistrzami kina, kształtującymi wrażliwość nowych pokoleń, też wyda jeszcze z pewnością kolejne nowe odczytania. Być może właśnie na łamach naszego periodyku. Jesteśmy przecież dla Was forum potencjalnego, publikacyjnego debiutu...

więcej>

 

>>powrót do strony głównej


 
web: www.grupa3m.pl